Op stap gaan met een elektrische auto vraagt iets meer planning dan met een auto met een benzine motor. Met name in het buitenland moet u van tevoren plannen bij welke laadpalen u onderweg wilt pauzeren.
Als u een auto heeft met een actieradius van ongeveer 275 km kunt u heel goed naar de vakantiebestemmingen in Zuid-Frankrijk of Oostenrijk rijden. U moet echter wel van tevoren wel nagaan bij welke snelladers op de route u kunt opladen.
De laadtarieven kunnen per land, per regio en zelfs per laadpaal verschillen.
Zelfs in Nederland betaalt u niet overal hetzelfde voor een volle accu. Dat concludeert vergelijkingssite Independer op basis van onderzoek naar de tarieven van laadpunten in Nederland. Het verschil tussen het ene en andere oplaadpunt kan zelfs oplopen tot een paar tientjes.
Op provinciaal niveau zijn er grote verschillen. Zo betaalt u in de provincie Utrecht en Noord-Holland het meest en in Overijssel, Gelderland en Zuid-Holland het minst.
In het buitenland bent u bijna altijd duurder uit dan in Nederland.
Als u met de auto op stap gaat, wilt u goed voorbereid op pad gaan.
Bij snelladers zitten er twee of drie kabels aan het apparaat. Hier kunt u in 20 minuten uw accu opladen.
Per type laadpunt zijn er ook verschillen in hoeveel u betaalt. Als u binnen Nederland op citytrip gaat betaalt u het meest bij een laadpunt in een ondergrondse parkeergarage.
Op een parkeerterrein of in een gewone parkeergarage betaalt u iets minder. Bij een parkeerplek op straat zijn de laadpunten het goedkoopst.
Op steeds meer parkeerplaatsen in Europa worden snelladers geplaatst. In Nederland staat o.a. bij bijna iedere McDonalds met een McDrive, bij de Gamma en bij veel tankstations een snellaadpaal met twee laadpunten.
Een parkeerplaats met laadpaal bij de tennisclub.
De meeste moderne elektrische auto's inmiddels een ruime actieradius. Omdat er onderweg misschien niet altijd een werkende snellader te vinden is blijft het belangrijk om uw batterij in de gaten te houden.
Factoren zoals het weer, de snelheid en het gebruik van airconditioning kunnen invloed hebben op hoever u kunt rijden op één lading.
Bij een lange rit is het handig om vooraf uw route in te plannen met behulp van de app van uw laadpasaanbieder. Neem uw rustpauzes in de buurt van een snellader. Kies bij voorkeur een hotel of restaurant in de buurt van een oplaadpunt.
Een laadpaal op de parkeerplaats van een grote supermarkt.
Er zijn veel aanbieders van laadpalen en allemaal hebben ze een eigen laadpas of app. Binnen Nederland is het gestandaardiseerd en kunt u met uw laadpas bijna iedere laadpaal gebruiken. Zo kunt u met een Nederlandse laadpas bij 80% van de laadpalen in België, Duitsland en Frankrijk terecht.
Naarmate u verder van Nederland reist worden Nederlandse laadpassen minder vaak geaccepteerd. Zorg ervoor dat u een goede universele laadpas heeft en neem ook een laadpas (of app) die veel gebruikt wordt in de landen waar u gaat rijden.
Enkele bruikbare laadpassen in Europa zijn Shell Recharge, de Vandebron-laadpas, de Incharge laadpas van Vattenfall en de ANWB laadpas. De aanbieders van deze laadpassen hebben een goede app waarmee u een geschikte laadpaal kunt vinden langs de route.
Via een snellader kunt u uw accu in een half uur voor 80% vullen. Meer dan 80% laden is sowieso niet goed voor de accu. Bij snelladers zitten de kabels met stekker vast aan het laadstation.
Meestal zijn er twee of drie soorten stekkers in de laadpaal. Voor de meeste auto's moet u de stekker CCS type 2 kiezen. De andere stekker, SCHAdeMO, is alleen voor Toyota, Mitsubitsu en Nissan.
Dit type is in Europa de standaard.
Grotere hotelketens zoals Hilton, Marriott en InterContinental hebben inmiddels oplaadpunten in de parkeergarage. Zo kunt u uw auto 's nachts opladen terwijl u slaapt.
Sommige hotels bieden zelfs gratis opladen aan als een service voor gasten. Bij andere hotels betaalt u een vergoeding
In Europa is de Mennekes-stekker, ook wel Type 2-connector, de standaard geworden.