Weekendplanner Kaartjes

Gezond bewegen hoeft weinig tijd te kosten.

Minimaal 2,5 uur per week actief bewegen is al voldoende om uw gezondheid op peil te houden. U hoeft natuurlijk niet naar de sportclub of sportschool om uw conditie te verbeteren.
Enkele tips om gezond te bewegen:

  • Ga eens fietsen
  • Ga eens skeeleren of skaten
  • Een uurtje joggen
  • Mountainbiken in de bossen
  • Iedere dag een beetje wandelen doet wonderen.

1. Ga eens fietsen.

U kunt natuurlijk na uw werk op de racefiets stappen om nog een paar uur over de fietspaden te zoeven.

In Nederland zijn mooie fietstochten mogelijk. Er ligt een uitgebreid netwerk aan fietspaden. Gebruik bij een fietsweekend wel goede waterdichte fietstassen.
Tip: Voor de afwisseling kunt u uw fiets meenemen in de trein en van station naar station fietsen.

Een weekend fietsen.

2. Ga eens skeeleren of skaten.

Als u gaat skeeleren kunt u grote afstanden afleggen op uw skeelers of inline skates. Skeeleren is goed voor uw conditie. Bijna iedere spier in uw lichaam wordt bij het skeeleren gebruikt. Vooral de spieren in uw onderlichaam gaan flink aan de slag. Ook de buikspieren en de rugspieren worden getraind.

U kunt gaan skeeleren op skeelers of inline skates. Op skeelers kunt u op lange rechte stukken grote snelheden bereiken.

Voor recreatieve tochten kunt u ook kiezen voor inline skates. Deze rolschaatsen hebben een goede demping en zijn heel wendbaar. Ideaal als u op fietspaden en hobbelige voetpaden wilt skeeleren.

Handige artikelen bij het skaten en skeeleren.

3. Ga eens een uurtje joggen.

In de ochtend of in de avond een uurtje joggen is goed voor de conditie.

Tijdens de pandemie is joggen een populaire vorm van conditietraining geworden. Eigenlijk is dat geen wonder. Je kunt gewoon vanuit huis joggen en je hebt er niet veel voor nodig. Zorg wel voor voldoende zichtbaarheid in het verkeer.

Handige artikelen voor als u gaat joggen.

Tips en tricks om veilig te skeeleren.

Een video van 1 minuut over veilig skeeleren.

4. Mountainbiken op het MTB-routenetwerk.

In Nederland is cross-country mountainbiken het meest populair. Vooral op zaterdagmiddag en zondagmorgen kan het erg druk zijn op de speciaal uitgezette MTB-routes in de bossen.

In veel natuurgebieden zijn goede bewegwijzerde mountainbikeroutes uitgezet. Draag wel de juiste kleding en een goede helm als je door ruig terrein gaat fietsen.

Tip: Op de website mtbroutes.nl staan meer dan tweehonderd MTB routes in Nederland.

5. Wandelen is gezond.

Wandelen is goed voor het hele lichaam en u loopt veel minder risico op blessures dan bij bijvoorbeeld joggen. Lang afstanden wandelen is niet nodig, een half uurtje per dag wandelen verbetert al uw hart, bloeddruk, cholesterol, botten en spieren.

In Nederland zijn ook veel langeafstandspaden die in één om meer weekenden kunt lopen en soms fietsen. Het Pieterpad en het Krijtlandpad in Zuid-Limburg zijn daarvan voorbeelden. De wandelroutes zijn in etappes van één of twee dagen per keer te lopen.

Mooie wandelroutes bij u in de buurt.

6. Doe uw workouts thuis.

Als bewegen in de buitenlucht niet uw ding is kunt u kiezen voor workouts in huis. Eigenlijk is zelfs een hometrainer niet nodig, voor een workout kunt u ook spullen gebruiken die in en om het huis voor handen zijn.

Op Youtube staan instructievideos over fitness oefeningen in huis.

Fitness thuis en in de tuin.

fietsen kinderdijk

7. Golf op de golfbaan.

Golfen is een veilige sport om het risico op hart- en vaatziekten en diabetes te verlagen. Door de matige fysieke inspanning verbetert uw conditie. Zelfs golftoeschouwers lopen tijdens een wedstrijd meer stappen dan het aanbevolen minimale aantal.